Servrar o reklam
Den 15 april böt jag server från BIP till Fortunecity, för att få plats för framtidens Uggla-sida med ljudklipp o andra roliga saker. Av nån konstig anledning har denna server krånglat till mina sidor, så övre ramen på hemsidan ser inte lika dan ut som förrut. Serverbytet innebär också att det inte längre kommer upp ett reklammeddelande när man går in på sidan utan två. Det ena av dessa är från V3, som jag har mitt domännamn registrerat hos. Detta kan man bara klicka ner, så det orsakar inte så stora problem. Det andra fönstret är från Fortunecity, och det är träligare. Om man stänger ner det så kommer det direkt att hoppa upp igen om man går in på en undersida eller klickar sig vidare på sajten. För att slippa detta tråkiga reklamfönster kan man göra på två sätt:
1. Klicka ner det med
knappen och låta det ligga där tills man surfat klart på get.to/uggla och
sedan stänga det.
2. Ladda ner ett program som "dödar" såna reklam-fönster. Ett sånt program är Killad, som du kan ladda ner här.
Här är instruktioner till Killad:
1. Ladda ner filen
2. Packa upp den med winzip, genom att dubbelklicka på den. I winzip klickar du
"I agree" "extract" och i rutan "extract to"
väljer du var du vill ha den. Lämpligen i en mapp kallad c:\killad\
.
3. Stäng winzip, start utforskaren och gå in i mappen där du la programmet.
4. Dubbelklicka på ikonen
.
Då startas programmet.
5. Nu ser du ikonen
i aktivitetsfältet (bredvid
klockan).
6. För att få programmet att starta varje gång du startar om datorn, lägg
till en ikon i mappen Autostart på startmenyn, program. För att lägga den
öppnar du mappen c:\killad\ och drar programmet till startmenyn, program,
autostart och släpper den där.
7. Nu är det klart. Men för att programmet ska fungera riktigt bra så kan man
högerklicka på ikonen i aktivitetsfältet
och välja Terminator mode, då tas alla reklamfönster bort.